Alle gode ting er tre

To er blitt tre og den ”nye” heter Jørn Wichne Pedersen. Jørn er en god venn og av Øyvind og Andreas og var med fra begynnelsen av da drømmen om sykkelturen startet. På grunn av overtrening måtte han imidlertid trekke seg da kneet sa stopp i vinter. Nå er han derimot tilbake sterkere enn noen gang og med et kne i storform er det nok lite som kan stoppe dette lokomotivet av en fyr. For grundige tester den siste uken har vist at kneet er friskere enn fisk. Med bakgrunn som medic i sjøforsvaret og mangeårige innsats i Røde Kors vil Jørn være kjekk å ha når det må settes plaster på skrubbsår.

Ekspedisjonen fra Kapp til Kapp vil være en tur hvor vi lever svært tett på hverandre. Når man ikke har sitt eget rom, ikke engang eget telt, og man bare skal bare være glad for at man har egen sovepose, er det viktig å kjenne dem man legger ut på tur med. Øyvind og Jørn ble venner i forsvaret, og kom godt overens med Andreas allerede i løpet av de første dagene på universitetet. I løpet av de siste årene har vi studert, trent, jobbet og feriert sammen. Så til tross for at humøret kan variere når dagene blir lange, er vi overbevist om at turens personsammensetting absolutt må kunne sies å være ideell. Alle gode ting er tre.

Sykkellykter, Utviklingsfondet og intervju

For et par dager siden mottok vi noen lykter fra det danske firmaet Reelight. Vi tenkte at nå var det på tide å fortelle litt om dem: De bruker ikke batteri og tar ikke ikke krefter fra hjulet som en dynamo, men bruker i stedet induksjon! Riktig, med en magnet festet på gaffelen og en på hjulet går det rundt og rundt med lys til resultat. Fungerer lenge, miljøvennlig og sparer mange batterier. Vi er fornøyd.

I går var vi også innom Utviklingsfondet og diskuterte hvordan vi ser for oss et samarbeid. Vi fikk en del informasjon om et prosjekt de har i Tigray, Etiopia som ville vært interessant å sykle innom. Mer om prosjektet og Utviklingsfondets spennende arbeid her. Er du ung og ønsker å engasjere deg? Bli med i Spire da vel.

Vi ble intervjuet av Oppland Arbeiderblad torsdag sist uke, og artikkelen finner du nå her.

Ellers minner vi som vanlig om innsamlingsaksjonen til UNICEF-prosjektet Schools for Africa som du finner her!

Mulige forandringer i reiseruta

Dagbladet (her og her) og VG (her) melder om at syv turister (varierer noe fra avis til avis) har blitt kidnappet og drept i Jemen. Vi har fulgt med på situasjonen i landet i lengre tid og det ser ut til at situasjonen stadig forverres. Det er derfor godt mulig vi må legge om reiseruta via Egypt og Sudan i stedet for å sykle gjennom Saudi-Arabia og Jemen. Vi er imidlertide litt fleksible og ser hvordan situasjonen utvikler seg underveis, men det ser nok dessverre ut til at Jemen ikke er et bra alternativ for tiden.

Det har også vært mye uroligheter i Iran de siste dagene pga. det mange mener er valgfusk fra Ahmadinejad's side. Dagbladet (her og her), VG (her) og TV2 (her) melder om at flere har blitt drept i demonstrasjoner. Vi håper imidlertid at situasjonen vil ha løst seg til det bedre innen vi er i Iran senere i år, og at vi får muligheten til å sykle gjennom ett av landene vi gleder oss mest til å besøke.

Fyrste langtur

På torsdag skulle vi ut på årets fyrste langtur. Etter å ha sykla på spinningsykkel heile vinteren og våren gleda vi oss til å kome ut. Øyvind hadde eksamen dagen etter, så han måtte halde seg på lesesalen. Det blei derfor eg og kameraten Jørn som satte oss på bussen mot Beitostølen onsdag kveld. Å få med ein sykkel på bussen kosta 165 kroner, noke vi ikkje var særleg fornøgde med. Men, men, nordover skulle vi.

Avreise var planlagt klokka 7, og vi kom oss avgarde ikkje altfor lenge etter skjema. På grunn "kommunikasjonsproblem" hadde ingen av oss hjelm, så vi endte opp med skateboardhjelmar. Jørn sin hjelm hadde i tillegg påskrifta "Horn Dog", så vi såg nok særdeles proffe ut.

Fyrste stopp var Fagernes, ca. 20 kilometer frå start. Der blei vi intervjua av Ingvar frå Oppland Arbeiderblad. Etter det gjekk ferda vidare gjennom Leira, Aurdal og så mot Dokka. Her måtte vi over Tonsåsen, og det blei ein ganske så lang oppoverbakke. Det var temmeleg kjøleg og litt regn i lufa, men vi var ikkje akkurat kalde der vi trakka oppover. Etter ei stund tok vi tok oss ei velfortjent pause og Jørn fekk endeleg testa den nye Litago med mokkasmak. Han hadde i mange veker klaga over at ingen butikkar hadde den på lager, sjølv om det hadde vore reklamert i lang tid. Då vi derfor fann den i butikken på Fagernes var det til Jørns store glede. Og smaken var absolutt godkjent!

Jørn er fornøgd med Litago med mokkasmak.Andreas tek ein pust i bakken.

Då vi var kome opp på Tonsåsen kom det ei ordentleg regnskur, og heldigvis var det ein kafe vi kunne søke tilflukt i. To kakao var ikkje dumt etter å ha blitt både våt og kald. Nedover frå Tonsåsen mot Dokka var det ein lang nedoverbakke og vi kunne kvile beina litt. Toppfarten blei 55 km/t, syklane ville dessverre ikkje rulle raskare. Med regn og kald motvind var det kanskje like greit at farten ikkje blei større. På Dokka tok vi ei pause og slengte i oss ein pizza (ikkje akkurat perfekt mat ute på sykkeltur, men, men). Vi fortsette så sørover, og det var både sol og regn som venta oss. Etter 103 km fekk Jørn nok pga. ein strekk han hadde pådratt seg i høgre kne, og måtte ta bussen tilbake til Oslo. Han sykla imidlertid 50 km på søndag, så det ser ut til at kneet er i topp stand igjen.

Jørns favoritthobby.

Eg fortsette vidare og ga meg då eg hadde nådd 154 km. Planen var å sykle rundt 200 km, men det var kanskje like greit å ikkje presse seg altfor mykje. Beina skal tross alt halde ganske langt framover. Alt i alt ein ålreit treningstur, og vi satsar på at det blir mange fleire i sommar!

Litt sol blei det heldigvis.

PS: Hugs innsamlingsaksjonen vi har for UNICEF-prosjektet Schools for Africa. Trykk her for å bidra!

Det er juni!

Det er juni, sol og sommar! Imidlertid har vi brukt det meste av tida på å skrive bacheloroppgåve og lese til eksamen neste veke. På grunn av dette har det også vore litt lite oppdateringar her i bloggen. Treninga går sin gang, og vi blir i stadig betre form. Ellers var vi innom UNICEF sist veke for å hente t-skjorter, skrive under på endeleg kontrakt om samarbeidet og ta ein prat med Hanne Holt og generalsekretær Kjersti Fløgstad.

Øyvind, Kjersti og Andreas

Kunsten å pakke

En ekspedisjon av vår lengde krever at vi tar med en god del utstyr. Å pakke alt dette så det får plass på en sykkel og liten sykkelhenger er en utfordring. Vi har derfor lett rundt etter tips og informasjon om pakking. Heldigvis kom vi over en video fra personen som må være verdens beste innen pakking!

Videoen er ca. 20 minutter lang, men vi garanterer at den vil være verdt hvert eneste sekund av tiden din! Dersom du imidlertid har dårlig tid er 8:30 og utover meget imponerende! Vi gleder oss mildt sagt veldig til å sykle rundt med datamaskiner i jakka.

Innsamlingen er i gang!

Nå er innsamlingen offisielt i gang! Vi har som tidligere nevnt satt oss som mål å samle inn 500.000 kr til UNICEF-prosjektet Schools for Africa. Nå har du mulighet til å bidra! Bare trykk her og fyll ut skjemaet så har du gjort en god gjerning i dag også. Det er også mulig å overføre direkte på konto, informasjon om det finner du her.

Spre gjerne ordet videre! For eksempel kan du bli med i vår gruppe på Facebook og invitere alle dine venner!

100% av pengene som samles inn går til UNICEF-prosjektet Schools for Africa.

The Viking Tour

Vi leste akkurat om en kjempetur på Dagbladet: et sykkelritt på nesten 80 mil som starter og slutter på Beitostølen og passerer severdigheter som Trollstigen og Geiranger. Vi er fristet til å delta. At det går fra Beitostølen, ca. 15 kilometer fra der Andreas er oppvokst er heller ikke negativt. Dessverre kolliderer det med jobbing og andre forberedelser til ekspedisjonen. Om det er verdens vakreste sykkelritt er vi ikke helt sikre på, men et fint alternativ for mosjonister er det nok. For mer informasjon kan du ta en titt på nettsiden til The Viking Tour.

Tilbake fra møte med UNICEF

Nå har vi akkurat vært i møte med Hanne Holt fra UNICEF. Møtet var hyggelig og resultatet er et samarbeid der vi skal samle inn 500.000 kr til UNICEF-prosjektet Schools for Afrika. Dette prosjektet har som mål å skaffe til veie skolegang for 4 millioner afrikanske barn. Mer om prosjektet kan du lese her. Pengene håper vi å samle inn gjennom bedrifters og privatpersoners støtte. Hvordan akkurat du kan bidra vil vi komme tilbake til, men sett av noen små lapper neste gang lønnsslippen e.l. kommer i posten, og gjør en forskjell!

Har du et forslag til hvordan vi kan samle inn mest mulig penger? Legg inn en kommentar!

Takk til Brusletto

Brusletto sponser oss med et par kniver av typen Hunter og Fjord. Vi er veldig glade for det siden kniver er noe vi kan få god bruk for på turen vår.

Hunter er Bruslettos mest solgte kniv, og har vært på markedet siden 1960.

Fjord er en meget stilig alroundkniv med lett vekt og god kvalitet.